Del dette på

Lederrokade i Dansk Halbyggeri A/S

Vi har stillet vores nye administrerende direktør Henrik Madsen et par spørgsmål i forbindelse med lederrokaden i Dansk Halbyggeri. Interviewet afslører, hvor vigtige kerneværdierne er for virksomheden.

Hvad betyder virksomhedskulturen for jeres vækst?

Ledelsen skal repræsentere en kultur. Hos os er der tre kerneværdier: Kvalitet, ordentlighed og handlekraft. Det vigtigste er, at værdierne også lever i virksomheden. De bliver derfor italesat ved enhver lejlighed, og som leder efterstræber jeg selv at leve efter dem. Når vi får nye medarbejdere, så tager jeg gerne nogle timer med dem, hvor vi taler om ånden i virksomheden, uanset hvilket led de bliver ansat i. Det er helt afgørende for vores succes, at alle bruger vores værdier aktivt i den daglige drift.

De tre kerneværdier

Kvalitet: Kvalitet er ikke kun, hvad vi bygger på pladsen. Det er fra tilbud og frem til levering. Vi vil gerne yde den allerbedste service - og det gælder hele vejen rundt i virksomheden. Vi har nok alle prøvet det der med, at man får en sur dame i omstillingen, og det holder bare ikke. Hvis kunden har gjort sig den ulejlighed at kontakte os, skal de også have en rigtig god og tilfredsstillende behandling. Det tilbudsmateriale vi leverer til kunden, skal altid være gennemarbejdet og i orden, - og ingen medarbejdere skal møde uforberedt op til møder med kunden. Vi vil levere høj kvalitet og give den bedste kundeoplevelse – hver gang. 

Ordentlighed: Vi går altid efter at opbygge en god og seriøs relation til kunden, og det opnås igennem ordentlighed i alle dele af samarbejdets faser. Det er vigtigt, at vi viser kunderne, at vi vil gå langt for at levere et godt resultat. Vores succes bliver ikke målt på bundlinjen - den bliver målt på tillid. Det er det fokus der gør, at vi bliver ved med at blive valgt til opgaver. Det er ikke kun for at tjene penge - vi vil have en god relation og kunden skal føle sig godt behandlet. Det er en langsigtet strategi, som vi følger hver eneste dag. 

Handlekraft: Vi er imødekommende overfor kundens behov og når der opstår et problem, så ordner vi det. Sådan er det ikke altid i byggebranchen. Vores kundeundersøgelser siger, at uanset hvilke udfordringer der er opstået, så har de følt, at vi har stået klar til at løse dem.

Hvis vi f.eks. finder olieforurening på byggepladsen, så deltager vi selvfølgelig også i at finde en løsning sammen med bygherre, selvom det reelt set ikke er vores problem. Vi arbejder efter devisen, at hvis vi beder kunden løse sine problemer selv, så vælger de nok en anden samarbejdspartner næste gang. Vi har i øvrigt aldrig tænkt handlekraft som en kerneværdi, men den blev født på baggrund af vores kundetilfredshedsundersøgelser.

Hvad er særligt vigtigt i samarbejdet med jeres kunder?

At huske, hvorfor vi er her. Vi har en mission i Dansk Halbyggeri, som går på, at vi igennem indlevelse og konstruktiv dialog kan realisere vores kunders drømme. Vores produkt kan måske virke kedeligt, men vi leverer byggerier, der faktisk gør en kæmpe forskel for mange mennesker. For tiden arbejder vi med Brydeklubben Thor i Nykøbing Falster. Deres faciliteter er mildest talt ikke tilstrækkelige, men alligevel har de omkring 10 danmarksmestre om året. Mark O. Madsen, den danske OL-sølvvinder i brydning, kommer også fra brydeklubben Thor. Det er vildt, og det er beundringsværdigt. Derfor er det også vigtigt for os, at løfte deres byggeprojekt, da det ændrer dagligdagen for rigtig mange ildsjæle. Det er derfor, vi er her, - og det er sød musik i ørerne, hvis du spørger mig. 

Hvis man fokuserer på byggeriet, så bliver det kedeligt. Når vi sidder med kunderne i salgsfasen, så taler vi derfor ikke om facader eller bjælker. Vi taler om kundens drømme, visioner og om fremtiden. Hvorfor tale om rammerne, når det er dét, de selv fylder i, der giver stedet sjæl? Den del af dialogen er essentiel, fordi den gør, at vi kan levere det optimale.

Hvor er I om 10 år?

Mogens Laustsen, stifter og tidligere administrerende direktør i Dansk Halbyggeri har i år valgt at skifte rolle i virksomheden. Han er i dag salgsdirektør og beskæftiger sig primært med salg og forretningsudvikling. Mogens og jeg har samme målsætninger. Vi synes, at vores virksomhed har en god størrelse. Vi er ikke motiveret af toplinje eller antal medarbejdere. Dét der motiverer os begge er, at det skal være sjovt at gå på arbejde. Der skal være en udvikling. Der skal ske noget hver dag og vi skal have glade medarbejdere.

Hvordan sikrer du stabilitet, nu hvor virksomheden er vokset?

Vi har en flad struktur, hvor vi opmuntrer til åben kommunikation og samarbejde. Vi prøver at bryde med stolthedsfaktoren. Det er vigtigt, at ingen føler sig flove over at have mangler. Man skal turde at blotte sig. Dét kan være udfordringen i en mandsdomineret branche, hvor de fleste gerne vil vise, at de er dygtige. Når medarbejderne en sjælden gang imellem ikke kan løse det hele selv, så kan deres stolthed godt påvirke, at de ikke rådfører sig. Det er vigtigt, at man ikke er bange for at blotte sig. Derfor prøver jeg, så vidt muligt også altid selv at bekende kulør og være det gode eksempel. Jeg er ikke bleg for at sige: ’Det ved jeg ikke noget om’, - for så kan alle se, at det er OK ikke at vide alt!

En virksomhed som vores er ingenting uden vores medarbejdere. Vi er så afhængige af dem! En medarbejder hos os har årligt ansvaret for mellem 15-50 millioner alt efter stillingen. Der skal være tillid og der skal være åbenhed - ellers kan vi ikke leve op til vores værdisæt. Det er dét, der giver organisatorisk stabilitet.

 

Antal fastansatte samt praktikanter i Dansk Halbyggeri 2018: 26-28 medarbejdere.
Læs mere om Dansk Halbyggeris vision, mission og værdier her

 

 


Print side |
Vi er en kreditværdig virksomhed baseret på Bisnodes kreditvurderingssystem. Vurderingen er foretaget ud fra en mængde forskellige beslutningsregler. Oplysningerne bliver opdateret dagligt via Bisnodes database. Kreditvurderingen af virksomheden er således altid aktuel.

Vi er en kreditværdig virksomhed baseret på Bisnodes kreditvurderingssystem
Klik her for at læse mere om AAA-kreditvurdering